Modérateurs: Modération Forum Home-Cinéma, Le Bureau de l’Association HCFR • Utilisateurs parcourant ce forum: Aucun utilisateur enregistré et 28 invités

Tout ce qui ne rentrait pas dans les catégories ci dessus lors de la réorganisation ;)
Règles du forum
Avant de poster, merci de prendre connaissance des règles du forum : à lire avant de poster
Par ailleurs, il n'est pas possible de créer un nouveau sujet : merci de le faire dans un autre forum.

Le post de l'E-MU 1820M

Message » 13 Nov 2004 15:35

Voiçi un petit "test" de cette carte à l'excellent(le meilleur?) rapport qualité/prix/performances:

Un petit rappel des valeurs piochées sur le site d'E-MU:

Specifications

General Sample Rates: 44.1, 48, 96, 192kHz from internal crystal or externally supplied clock (no sample rate conversion)
Bit Depth: 16 or 24 bits
PCI Bus-Mastering DMA subsystem reduces CPU usage
Zero-latency direct hardware monitoring w/effects

Analog Line Inputs (6) Type: servo-balanced, DC-coupled, low-noise input circuitry
Level (software selectable):
- Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced)
- Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced)

Frequency Response: +/- .05dB, 20Hz - 20kHz
THD+N (1kHz at -1dBFS): -110dB (.0003%)
SNR (A-weighted): 120dB
Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB
Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB
Common-Mode Rejection (60Hz): > 40dB

Analog Line Outputs (8) Type: balanced, low-noise, 3-pole low-pass differential filter
Level (software selectable):
- Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced)
- Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced)

Frequency Response: 0.0/-.35dB, 20Hz - 20kHz
THD+N (1kHz at -1dBFS): -105dB (.0006%)
SNR (A-weighted): 120dB
Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB
Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB

Combo Microphone Preamplifier/Line Inputs (2) Type: TFPro™ combination microphone preamp and line input
Frequency Response: +0.8/-0.1dB, 20Hz - 20kHz
Stereo Crosstalk (1kHz min gain, -1dBFS): < -120dB
Line Input:
- Gain Range: -12 to +28dB
- Max Level: +17dBV (19.2dBu)
- THD+N (1kHz at -1dBFS, min gain): -94dB (.002%)
- Dynamic Range (A-weighted, 1kHz min gain): 100dB
- SNR (A-weighted, min gain): 100dB
- Input Impedance: 10K ohm
- Common-mode Rejection Ratio (60Hz): > 40dB

Microphone Preamplifier
- Gain Range: +10 to +50dB
- Max Level: -12dBV (-9.8dBu)
- THD+N (1kHz at -1dBFS, min gain): -95dB (.0018%)
- SNR (A-weighted, min gain): 100dB
- Input Impedance: 330 ohms
- Common-mode Rejection Ratio (60Hz): > 80dB


Headphones (stereo) Type: linear power amplifier
Frequency Response: +0.0/-0.35dB, 20Hz - 20kHz
THD+N (1kHz, max gain)
- 33 ohm load: -70dB (0.032%)
- 600 ohm load: -85dB (0.006%)


SNR (A-weighted): 112dB
Dynamic Range (A-weighted): 117dB
Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS, 600 ohm load):< -100dB
Maximum Output Power: 500mW
Output impedance: 22 ohms
Gain Range: 85dB

Phono Input (stereo) Type: RIAA equalized phono input
Frequency Response: +/-0.5dB, 50Hz - 20kHz
THD+N (1kHz, 10mV RMS unbal input): -76dB (.015%)
SNR (10mV RMS unbal input, A-weighted): 90dB
Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -80dB
Maximum level:
- Professional: 80mV RMS
- Consumer: 20mV RMS

Input capacitance: 220 pF
Input impedance: 47K ohm

Digital I/O S/PDIF:
- 2 in/2 out coaxial (transformer coupled)
- 2 in/3 out optical (software switched with ADAT)
- AES/EBU or S/PDIF format, switchable under software control

ADAT:
- 8 channels, 24-bit @ 44.1/48kHz
- 4 channels, 24-bit @ 96kHz (S-MUX compatible)
- 2 channels, 24-bit @ 192kHz

Firewire:
- 400 Mbps 1394a port (6-pin)
- Compatible with DV cameras, storage peripherals, etc.

MIDI
- 2 in, 2 out


Synchronization Internal crystal sync at 44.1, 48, 96, 192kHz
External sample rate sync
- ADAT
- S/PDIF (opt. or coax)
- Word clock (75 ohm termination, switchable)


Pour les détails techniques:
Les convertos A/N sont des AKM AK5394A
Les convertos N/A des cirrus logic CS4398
Les AOP des JRC/NJM2068

QQues photos:
La partie convertion A/N:
Image
La partie convertion N/A:
Image
La partie sortie casque:
Image

Ce qu'il faut retenir:
Les 8 sorties symètriques de haut niveau
Pas de gestion du passthrough(quel interêt avec une telle carte?)
Cependant le gros problème est la non présence de pilotes multi-wdm, en fait, nos logiciels
préférés ne reconnaissent qu'une carte à 2 canaux, donc (il était) impossible d'avoir du 5.1 et plus avec du fait de l'incompétence des développeurs de chez E-MU.....

Suite au prochain episode :)
Avatar de l’utilisateur
Géo trouvetout
Membre HCFR
Membre HCFR
 
Messages: 2401
Inscription Forum: 16 Avr 2001 2:00
Localisation: Yonne
  • offline

Message » 13 Nov 2004 16:33

En vrac des liens de tests et résultats sur les dernières E-MU:

http://www.extremetech.com/article2/0,1 ... 422,00.asp
http://www.emu.com/products/reviews/DAS ... review.pdf
http://www.emu.com/products/reviews/DAS ... review.pdf
http://www.emu.com/products/reviews/DAS ... ew.pdf.pdf
http://www.emu.com/products/reviews/DAS ... review.pdf
http://www.digit-life.com/articles2/creative-emu-1820/


http://www.fixup.net/products/benchmark ... 01212m.htm
http://www.fixup.net/products/benchmarks/1212m2444.htm
http://www.fixup.net/products/benchmarks/1212m2448.htm
Des performances du même niveau voire supérieures à celle d'une lynx2B, par contre on
pourra lui reprocher une courbe de réponse fléchissant vers les hautes fréquences alors que la lynx donne un résultat impeccable.


La 404 est aussi testée dans le Hifivideo de septembre
Avatar de l’utilisateur
Géo trouvetout
Membre HCFR
Membre HCFR
 
Messages: 2401
Inscription Forum: 16 Avr 2001 2:00
Localisation: Yonne
  • offline

Message » 13 Nov 2004 17:51

Salut,

pour avoir possedé une 1212M aux caractéristiques identiques à la 1820M et maintenant une 0404 et une LYNX L22 je dois dire que ces EMU sont effectivement d'un rapport qualité/prix exceptionnel et parmi l'un des meilleurs dans l'abolu.

La 0404 a pour elle une restitution un peu plus sèche qui fait encore mieux ressortir tous les effets du mixage.

Quant à la L22 c'est encore autre chose avec une précision redoutable sur toute la bande passante... elle ne cache rien et le fait avec une classe folle. Elle représente à mon sens un "maître étalon". Plus j'écoute et plus j'aime !

Amicalement.
AlexLaBerlu
 
Messages: 1553
Inscription Forum: 21 Jan 2002 2:00
Localisation: Nice
  • offline

Message » 13 Nov 2004 20:19

Salut Alex,

Il va y avoir debut 2005 les lynx aurora8 et 16, mais attention aux prix(de 2195$(le8) à 3295$(le 16) gloups :-? et avec la carte firewire(ou autre) en plus:


1. 16 channels in and out A/D and D/A in one rack space?
Yes. The Aurora 16 offers sixteen channels of 24-bit, 192 kHz A/D and D/A in a single rack space. This is the only 16-channel converter that offers this high-end performance and compact size. The Aurora 8 offers eight channels of A/D and D/A conversion.

2. Do I need a computer to use Aurora?
No. Aurora 8 and Aurora 16 are standalone units that do not require a computer. The front panel controls and metering are sufficient for most applications, including permanent installation, houses of worship and many live sound/tour sound applications. You can operate Aurora via the front panel’s IrDA port, for use with compatible Pocket PCs and laptops.

3. What is Aurora’s price and availability?
Aurora 8 and Aurora 16 will be available starting in January 2005. The Aurora 8 has a suggested retail price of $2195. The Aurora 16 has a suggested retail price of $3295.

4. What added capabilities do you get with the AES16?
While you do not need to use the AES16, Aurora was designed with the AES16 in mind. When interfaced with an AES16 in PC or Mac, you have individual channel control, levels and monitoring. 64 meters are available, one for each digital and analog input and output. You also have control over all front panel settings. Extensive routing is available, with any input assignable to any output. Once configured, all settings can be saved for immediate recall later – a huge benefit for live performance and broadcast applications. If you wish to record all 16 channels at 192kHz into a PC or Mac based digital audio workstation, the AES16 is only reasonably priced solution that provides for 16-channels of digital I/O at sample rates up to 192k, so it is the ideal companion for the Aurora 16.

5. What are the MIDI ports for?
Aurora was designed with your existing studio and equipment in mind. The MIDI port will allow you to use existing MIDI control equipment for Aurora, as well as control the Aurora digital mixer controls from a computer even if you are not using an AES16. The MIDI port also allows Lynx to update Aurora in the field. With its FPGA core, Aurora can be updated and new operations and functions can be added over time.

6. Does Aurora need to be installed adjacent to the mixing position?
No. As Aurora is designed to be optionally controlled via AES16 in a Mac or PC, Aurora converters can be installed away from crowded mixing stations. In fact, with Lynx’s proprietary SynchroLock jitter attenuation and rock-solid clock, Aurora converters can be installed up to 500 feet away when used in conjunction with an AES16. This is ideal for permanent installations, arenas, houses of worship, post-production and broadcast facilities.

7. Can Aurora act as an analog and digital breakout box for my LynxTWO?
Yes. Connecting Aurora to the LynxTWO via its sync port allows Aurora to in effect be an out-board LStream device offering additional channels of I/O controlled from the LynxTWO mixer. This feature is of significant importance to users running Macintosh OS X, where adding another PCI device to expand the Analog I/O is simply not yet supported.

8. What is the LSlot port for?
What do you want it to do? Immediately, you can use Lynx’s LS-ADAT and LS-AES for ADAT lightpipe and AES/EBU or S/PDIF digital I/O with sample rate conversion. We are developing Firewire expansion cards for mid 2005. We are also considering mLan, MADI, Pro Tools HD and other popular interfaces. Consumer and dealer feedback will help determine the interfaces we design. The LSlot port will also have extended, non-interface functions in later stages of development. The LSlot port is just one of the many open-ended features that shows our commitment to making Aurora viable for many years to come.

9. How is the audio quality compared to the LynxTWO?
LynxTWO is definitely the father of Aurora. We used our LynxTWO and AES16 technologies as the starting point in the development of Aurora. In many cases we have upgraded performance, using the latest technologies and advanced design techniques. The final specs (to be published soon) will itemize these improvements.

10. What converters do you use?
The best we can find, and this holds for all of the components in Aurora and the balance of the Lynx line. Without the best components, we cannot make the best products. These components, combined with our engineering expertise, commitment to quality and understanding of our customers allows us to design products that are being used by very particular and demanding customers.

11. Why is Aurora priced so much less than the high-end competition?
Frankly price point was not a consideration in our development of Aurora. We took our existing technologies and experience, expanded the capabilities of the product category and tried to think outside of the box. All engineering and software development is done in-house, with many benefits. Once we had developed a product that met our requirements and the requests of our customers, we set the price using the same criteria as the rest of our product line.

As it turns out, Aurora is in fact an excellent value in the high-end 192 kHz converter market. Its midrange price also makes Aurora, especially the Aurora 8, a huge step up for a small added investment over the consumer-level converters used in many project studios and smaller production facilities. Aurora’s price points and feature set make it viable for anyone seeking pristine audio and the highest level of A/D and D/A conversion.

12. When will you have Firewire available for Aurora?
A Firewire interface for Aurora should be available in mid-2005.

13. What cables can you use with Aurora?
Aurora is designed to use standard “25-pin D-sub breakout” cable sets. The analog ins and outs use Tascam DA-88 style cables, available from Lynx, Mogami, Proco, Hosa and others. Digital I/O is compatible with cables adhering to the Yamaha D-sub pinout, available from the same companies.

14. Where can I use Aurora?
Anywhere you need quality, versatile A/D and D/A conversion and digital signal routing. Examples:

Recording and mastering facilities. The most obvious use. Computer and remote control add to Aurora’s utility.

Live use – tour and venues. Having a lot of channels in a small rack is ideal for touring rigs.

Permanent installation. Because of the full computer remote control up to 500 feet away, Auroras can be installed on stage, in an equipment room or in the rafters with no need to access the front panel.

Post production. Different rooms need access to program material stored in a central location. Aurora’s extensive computer-controlled routing allows digital program material to be stored, called up, converted, then routed to mixers anywhere in the facility.

Location recording. 64 channels in four rack spaces! You cannot get any more compact than that.

Eight channel home and project studios. State of the art audio quality is now accessible to thousands of home and project studio buyers.

15. What’s unique about Aurora? In a nutshell…

Aurora 16 – 16 channels of 24 bit A/D and D/A conversion in a single rack space.

Extensive control options – front panel, remote by computer via AES16

Computer control possible up to 500 feet from Aurora

Infrared transceiver on front panel for control by compatible laptops and Pocket PCs

Powerful breakout box for AES16 and LynxTWO

SynchroLock offers 3000:1 jitter attenuation

Future-proofed by LSlot expansion port and FPGA architecture

Extensive digital and analog routing capabilities

Complete 16 channel workstation / conversion solution when used with AES16
Avatar de l’utilisateur
Géo trouvetout
Membre HCFR
Membre HCFR
 
Messages: 2401
Inscription Forum: 16 Avr 2001 2:00
Localisation: Yonne
  • offline

Message » 13 Nov 2004 21:04

Pour revenir à l'E-MU, il y a plusieures solutions concernant la lecture des fichiers multicanaux:

Soit utiliser la dernière mouture de vlc en développement dispo ici , qui grace à
un plugin(merçi Frédéric): portaudio, permet de sortir en asio et fait de vlc le premier player
dvd asio. L'asio introduisant une latence(temps de retard son/image), vlc permet de la
compenser sans problème. La lecture des fichiers WMV-HD fonctionne en multicanaux.

Soit utiliser une dll directsound>asio à placer dans le repertoire du player: je dois dire qu'avec powerdvd çà ne marche pas chez moi: pas de son du tout alors qu'avec windvd je n'avais que 2 canaux asio, windvd ne me permettant pas de choisir plus de 2 canaux. J'ai donc utilisé windvd tweaker qui permet de forcer la sortie en 8 canaux. (une manip dans la bdr aurait pu faire la même chose).
La lecture des cd dts fonctionne sans pb avec windvd et la carte commute en 44kHz.
La lecture des fichiers WMV-HD avec windvd fonctionne seulement sur 2 canaux?.

Maintenant cette carte permet comme la plupart des cartes pro un routage des signaux particulièrement évolué permettant de faire tout et aussi n'importe quoi. la gestion des entrées sorties est assurée par le patchmix un truc d'origine assez hideux, pour lequel on trouve des patchs qui le rende plus sympa et lisible. Pour chaque "canal" on peut appliquer 6 "traitements" qui vont d'équaliseurs, au niveaux en passant par l'envoie sur une sortie ou sur un autre canal, de la reverb , la possibilité d'envoyer sur 2 sorties analogiques et une numérique en même temps etc....tout les traitements sont limités(à 44/48kHz) car fait en temps réel et sans utilisation de ressources du processeur. Maintenant il est tout à fait possible d'envoyer les canaux dans nuendo(ou autre) et de faire un traitement tiptop mais avec utilisation de resources du proc dans ce cas.
Quelques images du patchmix patché :) :
Fichiers joints
Capture3.jpg
Le réglage des niveaux et formats des 3 sorties numériques
Capture3.jpg (55.99 Kio) Vu 22578 fois
Capture22.jpg
Le choix des sessions 192kHz
Capture22.jpg (83.81 Kio) Vu 22572 fois
Capture21.jpg
Le choix des sessions 92kHz
Capture21.jpg (86.38 Kio) Vu 22582 fois
Capture20.jpg
Le choix des sessions 44/48kHz
Capture20.jpg (86.75 Kio) Vu 22580 fois
Dernière édition par Géo trouvetout le 13 Nov 2004 22:42, édité 1 fois.
Avatar de l’utilisateur
Géo trouvetout
Membre HCFR
Membre HCFR
 
Messages: 2401
Inscription Forum: 16 Avr 2001 2:00
Localisation: Yonne
  • offline

Message » 13 Nov 2004 22:14

suite:
Fichiers joints
Capture19.jpg
Les effets peuvent aussi être applicables à toutes les voies en même temps.
Capture19.jpg (56.04 Kio) Vu 22536 fois
Capture17.jpg
L'ajout de "voies" supplémentaires
Capture17.jpg (164.22 Kio) Vu 2363 fois
Capture5.jpg
La palette d'effets suite
Capture5.jpg (50.52 Kio) Vu 22534 fois
Capture4.jpg
La palette d'effets
Capture4.jpg (40.47 Kio) Vu 22531 fois
Capture1.jpg
Le patchmix
Capture1.jpg (155.15 Kio) Vu 2363 fois
Avatar de l’utilisateur
Géo trouvetout
Membre HCFR
Membre HCFR
 
Messages: 2401
Inscription Forum: 16 Avr 2001 2:00
Localisation: Yonne
  • offline

Message » 13 Nov 2004 22:36

resuite:
Fichiers joints
Capture6.jpg
Avec windvd
(334.78 Kio) Téléchargé 83 fois
Capture14.jpg
L'affectation d'une sortie au canal asio3/4 qui peut être aussi bien une sortie physique que "virtuelle" dans un autre canal asio ou bien un allez vers un autre logiciel de traitement et retour aprés traitement sur la même voie
Capture14.jpg (149.21 Kio) Vu 22507 fois
Capture13.jpg
Le réglage d'un effet, ici un équaliseur 4 bandes
Capture13.jpg (166.79 Kio) Vu 22511 fois
Avatar de l’utilisateur
Géo trouvetout
Membre HCFR
Membre HCFR
 
Messages: 2401
Inscription Forum: 16 Avr 2001 2:00
Localisation: Yonne
  • offline

Message » 15 Nov 2004 14:57

Merci pour ce CR :wink: Pour les nouvelles Lynx, je ne suis pas trop étonné des tarifs... C'est du (très) sérieux comme d'habitude.
Emmanuel Piat
Contributeur HCFR 2016
 
Messages: 10431
Inscription Forum: 10 Oct 2000 2:00
Localisation: Besançon, FRANCE
  • offline

Message » 15 Nov 2004 15:38

moi qui esperait que les auroras feraient baisser le tarif des lynx 2B, loupe.
d'ailleurs si qq a une bonne adresse, je cherche une lynx 2b d'occase
vairulez
 
Messages: 3588
Inscription Forum: 03 Fév 2002 2:00
Localisation: Bordeaux
  • offline

Message » 15 Nov 2004 16:42

Les AURORA ne remplacent pas les cartes son interne mais viennent enrichir la gamme de produits LYNX. Il n'y a donc pas de raison que les L22 ou 2 baissent.

Si par contre elles arrivent à faire mieux que les cartes son insternes... ça doit être quelque chose de SPLENDIDE !

Amicalement.

PS: on perd aussi ce qui fait l'attrait de la carte intégrée... un jukebox discret très haut-de-gamme.
AlexLaBerlu
 
Messages: 1553
Inscription Forum: 21 Jan 2002 2:00
Localisation: Nice
  • offline

Message » 19 Nov 2004 17:30

Je suis très intéressé par cette carte, mon utilisation est HC, et Hifi stéréo.
Actuellement je possède carte mère Nforce 2 u je sort directement sur 5 enceinte amplifiés Fostex (monitor de studio) et a qualité des sorties analogiques de ma carte mère est très perfectible.

Voilà, je voulais donc savoir si cette carte n’était pas trop compliquée à mettre en œuvre pour une utilisation Home Cinéma et si la fiabilité des drivers était bonne ?

Merci de vos réponses
Sam35
 
Messages: 14
Inscription Forum: 15 Juin 2003 16:02
  • offline

Message » 19 Nov 2004 17:55

Il est urgent de remplacer ce NFORCE2 qui suffit amplement à jouer mais qui ne vaut pas grand chose pour du HC ou de la HIFI. Quelles FOSTEX as-tu ? PM0.5, PM1 ?

Amicalement.
AlexLaBerlu
 
Messages: 1553
Inscription Forum: 21 Jan 2002 2:00
Localisation: Nice
  • offline

Message » 19 Nov 2004 21:57

J'ai des PM 0.5, pour la mise en oeuvre de cette carte en HC peux tu m'en dire + ?
Sam35
 
Messages: 14
Inscription Forum: 15 Juin 2003 16:02
  • offline

Message » 21 Nov 2004 0:25

Pour la mise en oeuvre de quelle carte ?

Amicalement.
AlexLaBerlu
 
Messages: 1553
Inscription Forum: 21 Jan 2002 2:00
Localisation: Nice
  • offline

Message » 21 Nov 2004 3:23

et bien je parle de la 1820M en HC.
Je t'avoue que le bricolage pour utiliser les drivers asio me font peur
Sam35
 
Messages: 14
Inscription Forum: 15 Juin 2003 16:02
  • offline


Retourner vers Archives

 
  • Articles en relation
    Dernier message